به گزارش فارس، جشنواره فیلم کن در کنار جشنواره‌هایی چون برلین، ونیز، اسکار و ... یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان است که هر ساله در شهر کن یا کان واقع در جنوب فرانسه برگزار می‌شود، در زیر مروری داریم بر تاریخچه برگزاری این جشنواره:

 

مراسم فرش قرمز جشنواره فیلم کن

* جشنواره کن اولین بار 73 سال پیش از این تاسیس شد:

 

شهر ساحلی کان یا کن در جنوب فرانسه محل برگزاری جشنواره

جشنواره فیلم کن، اولین بار 73 سال پیش در سپتامبر 1939 در شهر ساحلی کان یا کن واقع در جنوب فرانسه برگزار شد و البته به خاطر شروع جنگ جهانی دوم، این آخرین سالی برگزاری آن نیز بود.

_سازنده فیلم‌‌های «ده فرمان» و «کلئوپاترا» برنده اولین جایزه جشنواره کن:

سیسیل ب دومیل هنگام ساخت یکی از فیلم‌هایش

در این سال فیلم آمریکایی «مرد اتحادیه اقیانوس آرام» ساخته «سیسیل ب دومیل»، سازنده فیلم‌های «ده‌فرمان»، «کلئوپاترا» و «سامسون و دلیله» به عنوان بهترین فیلم سال شناخته شد.

 

فیلم «مرد اتحادیه راه‌آهن اقیانوس آرام»، اولین فیلم آمریکایی برنده جایزه نخل طلای کن

این فیلم داستان راه‌اندازی پروژه عظیم راه‌ آهن اتحادیه اقیانوس آرام به سمت کالیفرنیا بود.

_تعطیلی موقت جشنواره فیلم کن در همان اولین سال برگزاری به دلیل وقوع جنگ جهانی اول:

این جشنواره پس از سال 1939 به دلیل شروع جنگ جهانی دوم، برای شش سال تعطیل شد ولی پس از اتمام این جنگ، جشنواره کن نیز از سال 1946 از سر گرفته شد و در این سال نیز، جایزه برتر جشنواره به فیلمی سوئدی اعطا شد.

4-5 سال بعد در اوایل دهه 50 تاریخ برگزاری جشنواره از ماه سپتامبر به ماه آوریل تغییر یافت و از سال 1955 نیز تندیس «نخل طلا» به عنوان جایزه اصلی این رقابت‌ها معرفی شد و موقعیت آن در میان دیگر جشنواره سینمایی جهان از اوایل دهه 60 میلادی تثبیت شد و از آن زمان به عنوان معتبرترین جشنواره فرهنگی هنری جهان شناخته شد.

 

_جشنواره علاوه بر دوران جنگ جهانی دوم، دوبار دیگر نیز به تعطیلی کشیده شد:

این جشنواره پس از دوران جنگ جهانی دوم، دو بار دیگر نیز تعطیل شد، اولین بار در سال 1950 به دلیل مشکلات مالی و بار دوم در سال 1968 میلادی به دلیل شکل گرفتن موجی از اعتراض‌ها در میان سینماگران فرانسوی.

در این سال «آندره مالرو»، وزیر فرهنگ وقت فرانسه اقدام به ‌اخراج «هانری لانگلوا»، مدیر محبوب «سینماتک» فرانسه کرد و این عمل موجب واکنش جمعی از سینما‌گران فرانسوی درجشنواره کن شد. «لویی‌مال» و «رومن پولانسکی» بلافاصله از هیئت داوران این جشنواره استعفا داد و «فرانسوآ تروفو» و «ژان لوک گدار» رهبری گروهی دیگر از فیلمسازان موج نو فرانسه را در اعتراض به این اقدام به عهده گرفتند.

این گروه خود را از پرده سینمای جشنواره آویزان و موجب تعطیلی جشنواره در سال 1968 شدند،ولی سال بعد با اضافه شدن بخش جنبی «دو هفته با کارگردانان»، این جشنواره بار دیگر بازگشایی شد و تا به امروز به طور پیوسته به کار خود ادامه داده است.

 

* جشنواره کن هرساله در هفت بخش اصلی «مسابقه»، «خارج از مسابقه»، «نوعی نگاه»، «سینه‌فونداسیون» «فیلم‌های کوتاه» ، «دو هفته با کارگردانان»، «بازار فیلم» و «منتقدان» برگزار می‌شود:

_بخش مسابقه:

هرساله حدود بیست فیلم برای ربودن تندیس «نخل طلا» وارد این بخش از رقابت‌ها می‌شوند و در نهایت هیات داوران یکی از فیلم‌ها را به عنوان برنده معرفی خواهد کرد.

آمارها نشان داده که برنده شدن در این بخش از جشنواره کمک بسزایی به فروش فیلم در گیشه خواهد کرد.

از جمله برندگان بزرگ جایزه نخل طلای کن می‌توان به کارگردانانی چون «ولز»، «روسیلینی»، «فلینی»، «ویسکونتی»، «آنتونیونی»، «آلتمن»، «کوروساوا»، «ایمامورا»، «وندرس»، «آگوست»، «سودربرگ»، «لینچ»، «آنجلو پولوس»، «پولانسکی»، «ون‌سنت»، «برادران داردن»، «کیارستمی»، «لوچ»، «مور» و ... اشاره کرد.

_بخش خارج از مسابقه:

گاهی برخی از فیلم‌هایی که برای شرکت در بخش مسابقه به دبیرخانه جشنواره کن فرستاده می‌شوند، مورد تایید هیئت انتخاب این بخش از جشنواره نبوده ولی از نظر برگزارکنندگان، این فیلم‌ها، شایستگی لازم برای نمایش در جشنواره را دارند، به همین خاطر در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آیند.

از جمله ویژگی‌های این بخش از جشنواره، نمایش برخی از بخش‌های تدوین نشده و فیلم‌های در دست تولید کارگردانان است که از جمله آن‌ها می‌توان به نمایش فیلم «دار و دسته نیویورکی‌های » ساخته «اسکورسیزی» و «پنچ» ساخته «کیارستمی» اشاره کرد.

_بخش «نوعی نگاه»:

این بخش غیر رقابتی از سال 1978، هرساله برگزار می‌شود.

در این بخش فیلم‌های موفق و برجسته سینمای جهان به نمایش درمی‌آید.

_بخش سینه‌فونداسیون:

این بخش رقابتی 20 سال پس از بخش «نوعی نگاه» یعنی از سال 1998 به دیگر بخش‌های جشنواره فیلم کن اضافه شد.

هر سال حدود پانزده فیلم‌ کوتاه سینمای جهان بالاخص فیلم‌هایی که توسط کارآموزان دانشکده‌های فیلم ساخته شده باشد، در این بخش به نمایش درمی‌آید.

برندگان این بخش از رقابت‌ها شامل سه فیلم اول، دوم و سوم می‌شود که توسط هیئت داورانی مستقل برگزار می‌شود.

_بخش «هفته منتقدان»:

بخش «هفته منتقدان» قدیمی‌ترین بخش جنبی جشنواره است که در سال 1962 تاسیس شده است.

این بخش از رقابت‌ها را انجمن منتقدان فیلم فرانسه برگزار می‌کند.

این انجمن هر ساله به معرفی آثار فیلمسازان جدید و نوپای سینمای جهان می‌پردازد.

_بخش «دو هفته با کارگردانان»:

این بخش غیر رقابتی 4 سال پس از بخش «هفته منتقدان»،اولین بار در سال 1969 برگزار شد، در این بخش فیلم‌های کوتاه و بلند فیلمسازان جهان به نمایش درمی‌آید.

_بازار فیلم کن:

بازار فیلم کن بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار فیلم جهان محسوب می‌شود که بسیاری از تهیه‌کنندگان، بازاریاب‌ها و پخش‌کننده‌های فیلم از سراسر دنیا برای خرید و فروش و گرفتن امتیاز پخش فیلم‌ها به این بازار می‌آیند.

برای شرکت در این بازار محدودیتی وجود ندارد و شرکت در آن برای عموم آزاد است.

 

* تندیس نخل طلای کن چگونه ساخته شد؟

 

تندیس نخل طلای کن برگرفته از سمبل شهر کن (درخت‌های نخل)

 در سال 1954، «سوزان لازون»، جواهرساز پاریسی پیشنهاد استفاده از برگ نخل که دیگر سمبل شهر و جشنواره فیلم کن شده بود را به‌عنوان جایزه داد که در نهایت از سال 1955 جایزه نخل طلا جایگزین جایزه بزرگ این جشنواره شد.

در زیر به روایت تصویر اشاره داریم به مراحل تولید این تندیس:

 

ساخت ماکتی از نخل طلا براساس طرحی از پیش کشیده شده
تطبیق ماکت ساخته شده با الگوی از پیش طراحی شده
ساخت ماکت نخل طلا
قالب گیری طرح اولیه تندیس
مرحله قالب‌گیری
سرد کردن قالب حرارت دیده
مرحله بعد از قالب گیری
مرحله تثبیت رنگ
مرحله تراشکاری و رفع زواید تندیس
محصول نهایی تندیس نخل طلای کن
نصب تندیس نخل طلا بر روی کریستال
نخل طلا، جایزه اول جشنواره فیلم کن

 

*«کیارستمی»، اولین و آخرین فیلمساز ایرانی برنده نخل طلای کن:

 

کیارستمی، اولین و آخرین فیلمساز ایرانی که برای فیلم «طعم گیلاس» برنده جایزه نخل طلای کن شد

«عباس کیارستمی»، فیلمساز مطرح ایرانی که تاکنون سه بار نامزد دریافت جایزه نخل طلای کن شده است، در سال 1997 برای فیلم «طعم گیلاس» برنده این جایزه شد، این اولین و آخرین باری بود که یک فیلم ایرانی برنده این جایزه سینمایی می‌شد.

البته این فیلم در کنار فیلم ژاپنی «مارماهی» ساخته «شوهی ایماورا» جایزه نخل طلا را به طور مشترک به دست آورد.

 

 «طعم گیلاس» داستان مردی (با بازی همایون ارشادی) است که به فکر خودکشی است ولی قبل از مرگش به دنبال کسی است که جنازه او را پس از مرگ دفن کند.

این فیلم آن سال در جشنواره کن با بازخوردهای مثبت و منفی زیادی روبرو شد که در این میان «راجر ایبرت»، منتقد سینمای آمریکا این فیلم را یکی از خسته‌کننده‌ترین‌ فیلم‌هایی که تاکنون دیده است، معرفی می‌کند و در نقد این فیلم می‌نویسد: مثل این می‌ماند که پادشاهی بدون لباس دیده‌ام.

البته برعکس «ایبرت» برخی چون منتقدان روزنامه‌های «شیکاگو ریدر» و «نیویورک دیلی نیوز»، این فیلم را ستوده و آن را شاهکار سینما می‌دانند.

 

* آمریکا با 18 جایزه نخل طلا، رکورددار پرجایزه‌ترین کشور شرکت‌کننده در رقابت‌های کن است:

 

فیلم درخت زندگی ساخته ترنس مالیک که سال گذشته برنده جایزه نخل طلای کن شد

کشور آمریکا با 18 جایزه نخل طلا، در صدر فهرست پرجایزه‌ترین شرکت‌کننده رقابت‌های کن قرار دارد که اولین بار در سال 1939، اولین سال برگزاری جشنواره فیلم کن برای فیلم «مرد اتحادیه اقیانوس آرام» به کارگردانی «سیسیل ب دومیل» برنده این جایزه شد و آخرین بار نیز سال گذشته برای فیلم «درخت زندگی» ساخته «ترنس مالیک» برنده این جایزه شد.

پس از آمریکا به ترتیب کشورهای ایتالیا با 12 نخل طلا، فرانسه با 11 نخل طلا، انگلیس با10 نخل طلا، دانمارک و ژاپن هرکدام با 4 نخل طلا، کشورهای بلژیک، آلمان، صربستان و مونته‌نگرو، سوئد، روسیه با 2 نخل طلا و کشورهای الجزایر، برزیل، چک‌ و اسلواکی، ایران، هندوستان، مکزیک، مجارستان، نیوزیلند، اسپانیا، سوئیس، چین، ترکیه و یونان هر کدام با یک نخل طلا در فهرست پرجایزه‌ترین شرکت‌کننده‌های رقابت‌های کن قرار گرفته‌اند




تاریخ: سه شنبه 26 ارديبهشت 1391برچسب:نخل طلای جشنواره کن چگونه ساخته شد؟+عکس ,
ارسال توسط Saied Moosavi Nasab

 به گزارش مشرق، شبیه‌ساز یا سیمولاتور (SIMULATOR) امروزه به عنوان یکی از محصولات فناوری «واقعیت مجازی یا Virtual Realty» خدمت شایانی به برنامه های آموزشی برای کاربری بهتر وسائل هوایی، زمینی و دریایی و حتی امور پزشکی کرده است.


شاید پرهزینه و پرمخاطره ترین نوع آموزش، آموزش های خلبانی باشد. هواگردها (هواپیما، بالگرد و ...) عموماً وسائل بسیار گرانقیمتی هستند و هم کاربران نظامی و هم غیرنظامی تا حد امکان تمایلی به صرف هزینه های بسیار زیاد آموزش ندارند که عمدتاً ناشی از مصرف قطعات و سوخت است. همچنین تمامی ساعاتی که هواگرد درگیر برنامه آموزش است از دسترس کاربری های عملیاتی دور است. از اینرو ابتدا خلبانان را با هواپیماهای ساده تر آموزش داده سپس وی را با هواپیمای مدنظر روی زمین آشنا کرده و در نهایت به پرواز با آن هواپیما مبادرت می نمایند.

با ساخت سامانه های شبیه ساز که از نظر تجهیزات و فضای داخلی و عملکرد دینامیکی مشابه هواپیمای اصلی بودند گام مهمی برای رفع مشکلات پیش گفته برداشته و به مرور این وسیله به جزء جدائی ناپذیر آموزش ها تبدیل شد.

به کمک این سامانه ها می توان تمامی حالاتی که احتمال بروز آنها کم یا زیاد است را برای خلبان مشابه سازی کرد نظیر رویارویی با وضعیت های اضطراری مانند خاموش شدن موتور، قطع برق هواپیما، آتش سوزی در بخش های مختلف، باز نشدن ارابه فرود یا شکستن آن و ترکیدن لاستیک روی باند و ... یا قرار دادن خلبان در موقعیت های مختلف راهکنشی(تاکتیکی) نظیر نبردهای هوا به هوا، تهدید از جانب انواع ادوات پدافند هوایی، پروازهای جمعی با سایر هواپیماها، اجرای عملیات هوا به سطح و ...

بالاترین رده شبیه سازها از نظر هوشمندی، شبیه سازهای «فضای رزم» هستند که در آنها علاوه بر شرایط محیطی، نیروهای خودی و طرف مقابل نیز در فضای مجازی ایجاد شده ویا از طریق دستگاه شبیه ساز دیگری به همین فضای مجازی مرتبط شده و به صورت گروهی تمرین می کنند.

یک نمونه شبیه ساز هواپیمای اف-4

اما برای دستیابی به تمامی این مزایا باید مرحله دشوار طراحی و ساخت شبیه ساز پشت سر گذاشته شود.

شبیه سازها با توجه به سطح فناوری مورد استفاده دارای انواع ساده تا پیچیده هستند که قیمت نمونه های کامل و پیشرفته آنها که دارای 6 درجه آزادی حرکتی رو به جلو-عقب، چپ-راست، بالا-پایین و سه دوران حول محورهای طولی، عرضی و عمودی هستند و امکان مشابه سازی تمامی حرکت هایی که در پرواز اتفاق می افتد حتی سقوط هواپیما را داشته و ویژگی های گرافیکی بالایی را نیز دارند عمدتاً با خود هواپیما برابری کرده و بعضاً گران تر نیز است اما مزیت های فراوان شبیه سازها و دوره عمر بالای آنها باعث می شود برای بکارگیری در امور آموزشی به صرفه باشند.

کاهش استهلاک و مصرف قطعات و هزینه های تعمیرات، کاهش مدت درگیر بودن هواپیمای واقعی برای فعالیت های آموزشی و در نتیجه در دسترس بودن برای امور عملیاتی و کاهش سوانح آموزشی، کاهش سوانح ناشی از مشابه سازی شرایط اضطراری در پروازهای هواپیماهای آموزشی، بالا نگهداشتن توانایی ها و حفظ مهارت خلبانان در طول زمان، مسلط شدن بر ادوات داخل کابین و کارکرد آنها، افزایش سرعت واکنش خلبانان در مواجهه با شرایط حساس و سانحه که عمدتاً تنها چند ثانیه به طول می انجامد از دیگر مزایای بکارگیری شبیه سازها هستند.

بعلاوه پروازهای بازآموزی خلبانان که باید هر چند ماه یکبار باشد می تواند توسط شبیه ساز و با تکرار انواع شرایط اضطراری که در مدت پروازها توسط خلبان تجربه نشده به تعداد دفعات مورد نیاز اجرا شود، عملکرد وی در طی تمرین با شبیه ساز ضبط شده و مورد تحلیل قرار گیرد.

به طور کلی شبیه ساز وسیله ای پیچیده و گرانقیمت از نظر هزینه های طراحی و تولید است اما این وسائل حتی تا 30 سال قابلیت استفاده دارند و البته هزینه هر ساعت کار با شبیه ساز بسیار کمتر از هزینه یک ساعت آموزش با هواپیمای واقعی است.

دانش های مختلفی نظیر دینامیک و کنترل، واقعیت مجازی، برق الکترونیک و کنترل، ساخت و تولید، طراحی صنعتی، هوانوردی و خلبانی و ... باید به صورت هماهنگ و دقیق برای مراحل طراحی معادلات پروازی، نرم افزارها، طراحی و نصب و راه اندازی سامانه تصویری و سامانه های حرکتی مورد استفاده قرار گیرند تا یک شبیه ساز کامل ساخته شود.

امروزه در کشور تحریم شده ما ایران بیش از 10 نمونه شبیه ساز انواع هواپیماهای جنگنده و چند نوع بالگرد ساخته شده و در پایگاه های مختلفی مشغول ارائه خدمات است. این شبیه سازها شامل انواع مختلف ثابت و تمام متحرک و حتی نوع 6 درجه آزادی بوده ولی با قیمت های بسیار کمتر از آنچه برای تهیه آنها از خارج باید پرداخت می شد ساخته شده اند. البته برای مصارف زمینی و دریایی و زیردریایی نیز شبیه سازهایی ساخته شده که مورد بحث این گزارش نیست.

در شبیه سازهای ثابت، محل قرار گیری انسان، ساکن بوده و تصاویری که برای او به نمایش در می آیند مطابق شرایطی که قصد مشابه سازی ان وجود دارد به حرکت در می آیند. در شبیه سازهای متحرک، کابین به وسیله جَک ها و بازوها به حرکت در می آید و بدین ترتیب شرایط پروازی بسیار بهتر برای آموزش گیرنده ایجاد می شود به طوریکه انسان پس از لحظاتی فراموش می کند که روی زمین است. طراحی و ساخت شبیه سازهای ثابت مشکلات و سختی کمتری نسبت به شبیه سازهای متحرک و گرانقیمت متحرک داشته و هزینه دوره عمر کمتری نیز برای تعمیرات و ارتقاء دارد.

این شبیه سازها از کابین پرواز واقعی، کنترل فرامین و ارتباط آن با رایانه و سروو موتورهای بازخوردهای نیرویی به دست و پای خلبان، سامانه های تصویری، رایانه و نرم افزارهای کنترلی و سامانه های نمایش و مدیریت آموزش برای استاد خلبان تشکیل شده اند.

علاوه بر مسائل آشنایی خلبان با محل قرارگیری ادوات در کابین و ویژگی های دینامیک پرواز آن هواگرد خاص، در این شبیه سازها کارهای عملیاتی نیز تمرین شده و ضمن ایجاد محیط ایمن و امن برای آموزش، آمادگی خلبانان با صرف هزینه بسیار کمتری حفظ و ضمن افزایش مهارت خلبانان با کمترین خطر، صدها میلیون دلار نیز صرفه جویی ارزی می شود.

علاوه بر ساخت شبیه ساز هواپیماهای غیرنظامی، شبیه ساز جنگنده ها نظیر اف-14، اف-4، میگ-29، سوخو-24، اف-7، هواپیماهای ترابری نظیر سی-130، آنتونف74، بوئینگ707، برخی هواپیماهای آموزشی و همچنین بالگردهای مختلفی نظیر بل-206، 214، کبری و میل171 توسط نیروی هوایی ارتش، هوانیروز، بخش های تحقیقاتی سپاه و با همکاری وزارت دفاع و سایر مراکز علمی داخلی تولید شده و در خدمت یگان های مربوطه قرار داده شده اند. همیچنین برای رساندن شبیه سازهای بومی به سطح بالای فناوری و افزودن قابلیت های فضای رزم نیز تلاش های جدی شده و در مراحل توسعه داده شده است.
 

با فناوری بومی و استفاده از توان متخصصان داخلی این شبیه سازهای ارزشمند با هزینه بسیار کمتری نسبت به نمونه خارجی ساخته شده اند.

به عنوان مثال خرید شبیه ساز برای جنگنده اف-4 فانتوم به 10 میلیون دلار اعتبار نیاز داشته که با ساخت داخلی آن برای نمونه اول یک میلیارد تومان یعنی حدود 10 درصد و برای نمونه بعدی حدود 3 درصد رقم مذکور هزینه شده است. جنگنده اف-4 که زمانی پرتعدادترین هواپیمای رزمی نهاجا بوده و هم اکنون نیز به احتمال زیاد است و انواع مأموریت های هوا به هوا و هوا به سطح کوتاه و دوربرد با طیفی از تسلیحات جدید و قدیمی که بعضاً گرانقیمت نیز هستند بر عهده خلبانان توانمند آن گذاشته می شود به دلیل همین حجم بالای پروازها شاید بیشترین نیاز را به شبیه ساز داشته باشد. 

از اینرو هم اکنون حداقل دو دستگاه از این شبیه سازهای ایرانی مورد استفاده قرار می گیرند که نمونه اول در پایگاه نهم شکاری بندرعباس و نمونه دوم در پایگاه ششم شکاری بوشهر عملیاتی شده است.

شبیه ساز ایرانی از نوع متحرک مربوط به جنگنده اف-4 فانتوم

همچنین شبیه ساز متحرک هواپیمای جنگنده اف-7 نیز که علاوه بر نمونه تک نفره، خود دارای نمونه دو نفره آموزشی بوده و بخشی از پروازهای آموزشی در نیروی هوایی ارتش بر عهده آن است در مدت کمتر از یک سال ساخته شده است. برای تأمین این شبیه ساز توسط شرکت های خارجی 22 میلیارد تومان درخواست شده بود که نهاجا با صرف 2 میلیارد یعنی 9 درصد آن مبلغ موفق به ساخت این وسیله ارزشمند شد.

بخش کنترل مربوط به استاد خلبان

شبیه ساز جنگنده رهگیر و مهم نیروی هوایی ارتش یعنی اف-14 تامکت که پیش از انقلاب خریده شده بود نیز توسط متخصصان داخلی بازسازی و بهسازی شده و با استفاده از فناوری های روز دارای قابلیت های بالاتری شده است. خصوصاً به‌سازی و توسعه شبیه ساز کابین عقب این هواپیما نیز مد نظر بوده است. خلبانانی که برای پرواز با تامکت، این هواپیمای بسیار ارزشمند آماده می شوند با توجه به حساسیت مأموریت های رهگیری و سرعت بالای وقایع در درگیری های هوایی ویا نیاز به پرواز طولانی گشت زنی از شبیه سازها استفاده فراوانی می برند.

همچنین با توجه به ایجاد برخی قابلیت های هوا به سطح در اف-14 چنین عملیاتی هایی را نیز می توانند به دفعات مورد نیاز تمرین نمایند. میزان هزینه هر ساعت پرواز جنگنده در ایران بین 4هزار تا 6 هزار دلار تخمین زده می شود که با استفاده از شبیه سازها برای عمده کارهای آموزشی و حتی بخشی از تمرینات تاکتیکی صرفه جویی مالی قابل توجهی نیز ممکن می شود که البته مهمتر از آن باقی ماندن عمر این جنگنده ها برای پروازهای عملیاتی است. 
 
هواپیمای ترابری سی-130 که بخش عمده کار ترابری هوایی در نیروی هوایی ارتش بر عهده آن است و پروازهای آموزشی زیادی نیز با آن انجام شده و البته سوانح زیادی نیز در کارنامه خود ثبت کرده است، امروزه علاوه بر بهسازی دارای شبیه ساز نیز شده است. این شبیه ساز از نوع ثابت بوده ولی سامانه های داخلی آن تغییر یافته و به نظر متناسب با نمونه ارتقاء یافته است.

شبیه ساز سی-130 هرکولس
 
تمامی نمایشگرهای بکار رفته در آن از نوع MFD یا نمایشگرهای چندمنظوره، رنگی و قاعدتاً از نوع لمسی هستند. با توجه به درگیر شدن چندین نفر در هر پرواز سی-130، مسائل استهلاک آن و مدت زمان زمینگیر بودن آن در هر دوره تعمیراتی، شبیه ساز این هواپیما ارزش بسیار بالایی داشته و به بهبود فرآیندهای عملیاتی این پرنده کمک شایانی می کند.

داخل شبیه ساز سی-130
 
بالگرد کبرا به عنوان تنها بالگرد مختص عملیات رزمی و برخورداری از سلاح های مختلف نقش بی بدیلی در نیروهای مسلح کشور داشته و ساعات زیادی برای امور آموزشی خلبانان آن صرف می شود. به همین دلیل ساخت شبیه ساز این بالگرد از نوع ثابت ولی با قابلیت شلیک سلاح به انجام رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

شبیه ساز بالگرد رزمی کبرا
 
تصویر زیر نیز مربوط به شبیه ساز تمام متحرک بالگرد ترابری سنگین سی-اچ-47 شینوک است. این بالگرد با قابلیت حمل تعداد زیادی سرباز مسلح ویا چندین تن بار از ابزارهای مهم پشتیبانی هوایی در هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران است که شبیه ساز آن توسط متخصصان داخلی توسعه یافته و برای آموزش های کامل تر و بهتر به خلبانان شجاع آن مورد بهره برداری قرار گرفته است.

شبیه ساز بالگرد شینوک
 
فناوری پیچیده طراحی، ساخت، آزمایش و ارزیابی، تولید و بکارگیری گسترده شبیه سازها به عنوان ابزار بسیار مهم در حفظ و افزایش مهارت نیروهای نظامی، امروز در کشورمان بومی شده و ضمن بهسازی شبیه سازهای قبلی و فعلی برای انواع تجهیزات جدید به خصوص هواپیماها شبیه سازهای مختلف ثابت و متحرک توسط مراکز تحقیقاتی و صنایع داخلی ساخته شده و در حال استفاده است. این قابلیت ها در کنار ابتکارات استفاده شده توسط نیروهای مسلح کشورمان در این عرصه باعث شده تا هم اکنون ایران به عنوان قطب مهم ساخت شبیه ساز در دنیا محسوب شود.



تاریخ: سه شنبه 26 ارديبهشت 1391برچسب:به گزارش مشرق, شبیه‌ساز یا سیمولاتور (SIMULATOR) امروزه به عنوان یکی از محصولات فناوری «واقعیت مجازی یا Virtual Realty» خدمت شایانی به برنامه های آموزشی برای کاربری بهتر وسائل هوایی, زمینی و دریایی و حتی امور پزشکی کرده است, شاید پرهزینه و پرمخاطره ترین نوع آموزش, آموزش های خلبانی باشد, هواگردها (هواپیما, بالگرد و ,,,) عموماً وسائل بسیار گرانقیمتی هستند و هم کاربران نظامی و هم غیرنظامی تا حد امکان تمایلی به صرف هزینه های بسیار زیاد آموزش ندارند که عمدتاً ناشی از مصرف قطعات و سوخت است, همچنین تمامی ساعاتی که هواگرد درگیر برنامه آموزش است از دسترس کاربری های عملیاتی دور است, از اینرو ابتدا خلبانان را با هواپیماهای ساده تر آموزش داده سپس وی را با هواپیمای مدنظر روی زمین آشنا کرده و در نهایت به پرواز با آن هواپیما مبادرت می نمایند, با ساخت سامانه های شبیه ساز که از نظر تجهیزات و فضای داخلی و عملکرد دینامیکی مشابه هواپیمای اصلی بودند گام مهمی برای رفع مشکلات پیش گفته برداشته و به مرور این وسیله به جزء جدائی ناپذیر آموزش ها تبدیل شد, به کمک این سامانه ها می توان تمامی حالاتی که احتمال بروز آنها کم یا زیاد است را برای خلبان مشابه سازی کرد نظیر رویارویی با وضعیت های اضطراری مانند خاموش شدن موتور, قطع برق هواپیما, آتش سوزی در بخش های مختلف, باز نشدن ارابه فرود یا شکستن آن و ترکیدن لاستیک روی باند و ,,, یا قرار دادن خلبان در موقعیت های مختلف راهکنشی(تاکتیکی) نظیر نبردهای هوا به هوا, تهدید از جانب انواع ادوات پدافند هوایی, پروازهای جمعی با سایر هواپیماها, اجرای عملیات هوا به سطح و ,,, بالاترین رده شبیه سازها از نظر هوشمندی, شبیه سازهای «فضای رزم» هستند که در آنها علاوه بر شرایط محیطی, نیروهای خودی و طرف مقابل نیز در فضای مجازی ایجاد شده ویا از طریق دستگاه شبیه ساز دیگری به همین فضای مجازی مرتبط شده و به صورت گروهی تمرین می کنند, یک نمونه شبیه ساز هواپیمای اف-4 اما برای دستیابی به تمامی این مزایا باید مرحله دشوار طراحی و ساخت شبیه ساز پشت سر گذاشته شود, شبیه سازها با توجه به سطح فناوری مورد استفاده دارای انواع ساده تا پیچیده هستند که قیمت نمونه های کامل و پیشرفته آنها که دارای 6 درجه آزادی حرکتی رو به جلو-عقب, چپ-راست, بالا-پایین و سه دوران حول محورهای طولی, عرضی و عمودی هستند و امکان مشابه سازی تمامی حرکت هایی که در پرواز اتفاق می افتد حتی سقوط هواپیما را داشته و ویژگی های گرافیکی بالایی را نیز دارند عمدتاً با خود هواپیما برابری کرده و بعضاً گران تر نیز است اما مزیت های فراوان شبیه سازها و دوره عمر بالای آنها باعث می شود برای بکارگیری در امور آموزشی به صرفه باشند, کاهش استهلاک و مصرف قطعات و هزینه های تعمیرات, کاهش مدت درگیر بودن هواپیمای واقعی برای فعالیت های آموزشی و در نتیجه در دسترس بودن برای امور عملیاتی و کاهش سوانح آموزشی, کاهش سوانح ناشی از مشابه سازی شرایط اضطراری در پروازهای هواپیماهای آموزشی, بالا نگهداشتن توانایی ها و حفظ مهارت خلبانان در طول زمان, مسلط شدن بر ادوات داخل کابین و کارکرد آنها, افزایش سرعت واکنش خلبانان در مواجهه با شرایط حساس و سانحه که عمدتاً تنها چند ثانیه به طول می انجامد از دیگر مزایای بکارگیری شبیه سازها هستند, بعلاوه پروازهای بازآموزی خلبانان که باید هر چند ماه یکبار باشد می تواند توسط شبیه ساز و با تکرار انواع شرایط اضطراری که در مدت پروازها توسط خلبان تجربه نشده به تعداد دفعات مورد نیاز اجرا شود, عملکرد وی در طی تمرین با شبیه ساز ضبط شده و مورد تحلیل قرار گیرد, به طور کلی شبیه ساز وسیله ای پیچیده و گرانقیمت از نظر هزینه های طراحی و تولید است اما این وسائل حتی تا 30 سال قابلیت استفاده دارند و البته هزینه هر ساعت کار با شبیه ساز بسیار کمتر از هزینه یک ساعت آموزش با هواپیمای واقعی است, دانش های مختلفی نظیر دینامیک و کنترل, واقعیت مجازی, برق الکترونیک و کنترل, ساخت و تولید, طراحی صنعتی, هوانوردی و خلبانی و ,,, باید به صورت هماهنگ و دقیق برای مراحل طراحی معادلات پروازی, نرم افزارها, طراحی و نصب و راه اندازی سامانه تصویری و سامانه های حرکتی مورد استفاده قرار گیرند تا یک شبیه ساز کامل ساخته شود, امروزه در کشور تحریم شده ما ایران بیش از 10 نمونه شبیه ساز انواع هواپیماهای جنگنده و چند نوع بالگرد ساخته شده و در پایگاه های مختلفی مشغول ارائه خدمات است, این شبیه سازها شامل انواع مختلف ثابت و تمام متحرک و حتی نوع 6 درجه آزادی بوده ولی با قیمت های بسیار کمتر از آنچه برای تهیه آنها از خارج باید پرداخت می شد ساخته شده اند, البته برای مصارف زمینی و دریایی و زیردریایی نیز شبیه سازهایی ساخته شده که مورد بحث این گزارش نیست, در شبیه سازهای ثابت, محل قرار گیری انسان, ساکن بوده و تصاویری که برای او به نمایش در می آیند مطابق شرایطی که قصد مشابه سازی ان وجود دارد به حرکت در می آیند, در شبیه سازهای متحرک, کابین به وسیله جَک ها و بازوها به حرکت در می آید و بدین ترتیب شرایط پروازی بسیار بهتر برای آموزش گیرنده ایجاد می شود به طوریکه انسان پس از لحظاتی فراموش می کند که روی زمین است, طراحی و ساخت شبیه سازهای ثابت مشکلات و سختی کمتری نسبت به شبیه سازهای متحرک و گرانقیمت متحرک داشته و هزینه دوره عمر کمتری نیز برای تعمیرات و ارتقاء دارد, این شبیه سازها از کابین پرواز واقعی, کنترل فرامین و ارتباط آن با رایانه و سروو موتورهای بازخوردهای نیرویی به دست و پای خلبان, سامانه های تصویری, رایانه و نرم افزارهای کنترلی و سامانه های نمایش و مدیریت آموزش برای استاد خلبان تشکیل شده اند, علاوه بر مسائل آشنایی خلبان با محل قرارگیری ادوات در کابین و ویژگی های دینامیک پرواز آن هواگرد خاص, در این شبیه سازها کارهای عملیاتی نیز تمرین شده و ضمن ایجاد محیط ایمن و امن برای آموزش, آمادگی خلبانان با صرف هزینه بسیار کمتری حفظ و ضمن افزایش مهارت خلبانان با کمترین خطر, صدها میلیون دلار نیز صرفه جویی ارزی می شود, علاوه بر ساخت شبیه ساز هواپیماهای غیرنظامی, شبیه ساز جنگنده ها نظیر اف-14, اف-4, میگ-29, سوخو-24, اف-7, هواپیماهای ترابری نظیر سی-130, آنتونف74, بوئینگ707, برخی هواپیماهای آموزشی و همچنین بالگردهای مختلفی نظیر بل-206, 214, کبری و میل171 توسط نیروی هوایی ارتش, هوانیروز, بخش های تحقیقاتی سپاه و با همکاری وزارت دفاع و سایر مراکز علمی داخلی تولید شده و در خدمت یگان های مربوطه قرار داده شده اند, همیچنین برای رساندن شبیه سازهای بومی به سطح بالای فناوری و افزودن قابلیت های فضای رزم نیز تلاش های جدی شده و در مراحل توسعه داده شده است, با فناوری بومی و استفاده از توان متخصصان داخلی این شبیه سازهای ارزشمند با هزینه بسیار کمتری نسبت به نمونه خارجی ساخته شده اند, به عنوان مثال خرید شبیه ساز برای جنگنده اف-4 فانتوم به 10 میلیون دلار اعتبار نیاز داشته که با ساخت داخلی آن برای نمونه اول یک میلیارد تومان یعنی حدود 10 درصد و برای نمونه بعدی حدود 3 درصد رقم مذکور هزینه شده است, جنگنده اف-4 که زمانی پرتعدادترین هواپیمای رزمی نهاجا بوده و هم اکنون نیز به احتمال زیاد است و انواع مأموریت های هوا به هوا و هوا به سطح کوتاه و دوربرد با طیفی از تسلیحات جدید و قدیمی که بعضاً گرانقیمت نیز هستند بر عهده خلبانان توانمند آن گذاشته می شود به دلیل همین حجم بالای پروازها شاید بیشترین نیاز را به شبیه ساز داشته باشد, از اینرو هم اکنون حداقل دو دستگاه از این شبیه سازهای ایرانی مورد استفاده قرار می گیرند که نمونه اول در پایگاه نهم شکاری بندرعباس و نمونه دوم در پایگاه ششم شکاری بوشهر عملیاتی شده است, شبیه ساز ایرانی از نوع متحرک مربوط به جنگنده اف-4 فانتوم همچنین شبیه ساز متحرک هواپیمای جنگنده اف-7 نیز که علاوه بر نمونه تک نفره, خود دارای نمونه دو نفره آموزشی بوده و بخشی از پروازهای آموزشی در نیروی هوایی ارتش بر عهده آن است در مدت کمتر از یک سال ساخته شده است, برای تأمین این شبیه ساز توسط شرکت های خارجی 22 میلیارد تومان درخواست شده بود که نهاجا با صرف 2 میلیارد یعنی 9 درصد آن مبلغ موفق به ساخت این وسیله ارزشمند شد, بخش کنترل مربوط به استاد خلبان شبیه ساز جنگنده رهگیر و مهم نیروی هوایی ارتش یعنی اف-14 تامکت که پیش از انقلاب خریده شده بود نیز توسط متخصصان داخلی بازسازی و بهسازی شده و با استفاده از فناوری های روز دارای قابلیت های بالاتری شده است, خصوصاً به‌سازی و توسعه شبیه ساز کابین عقب این هواپیما نیز مد نظر بوده است, خلبانانی که برای پرواز با تامکت, این هواپیمای بسیار ارزشمند آماده می شوند با توجه به حساسیت مأموریت های رهگیری و سرعت بالای وقایع در درگیری های هوایی ویا نیاز به پرواز طولانی گشت زنی از شبیه سازها استفاده فراوانی می برند, همچنین با توجه به ایجاد برخی قابلیت های هوا به سطح در اف-14 چنین عملیاتی هایی را نیز می توانند به دفعات مورد نیاز تمرین نمایند, میزان هزینه هر ساعت پرواز جنگنده در ایران بین 4هزار تا 6 هزار دلار تخمین زده می شود که با استفاده از شبیه سازها برای عمده کارهای آموزشی و حتی بخشی از تمرینات تاکتیکی صرفه جویی مالی قابل توجهی نیز ممکن می شود که البته مهمتر از آن باقی ماندن عمر این جنگنده ها برای پروازهای عملیاتی است, هواپیمای ترابری سی-130 که بخش عمده کار ترابری هوایی در نیروی هوایی ارتش بر عهده آن است و پروازهای آموزشی زیادی نیز با آن انجام شده و البته سوانح زیادی نیز در کارنامه خود ثبت کرده است, امروزه علاوه بر بهسازی دارای شبیه ساز نیز شده است, این شبیه ساز از نوع ثابت بوده ولی سامانه های داخلی آن تغییر یافته و به نظر متناسب با نمونه ارتقاء یافته است, شبیه ساز سی-130 هرکولس تمامی نمایشگرهای بکار رفته در آن از نوع MFD یا نمایشگرهای چندمنظوره, رنگی و قاعدتاً از نوع لمسی هستند, با توجه به درگیر شدن چندین نفر در هر پرواز سی-130, مسائل استهلاک آن و مدت زمان زمینگیر بودن آن در هر دوره تعمیراتی, شبیه ساز این هواپیما ارزش بسیار بالایی داشته و به بهبود فرآیندهای عملیاتی این پرنده کمک شایانی می کند, داخل شبیه ساز سی-130 بالگرد کبرا به عنوان تنها بالگرد مختص عملیات رزمی و برخورداری از سلاح های مختلف نقش بی بدیلی در نیروهای مسلح کشور داشته و ساعات زیادی برای امور آموزشی خلبانان آن صرف می شود, به همین دلیل ساخت شبیه ساز این بالگرد از نوع ثابت ولی با قابلیت شلیک سلاح به انجام رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته است, شبیه ساز بالگرد رزمی کبرا تصویر زیر نیز مربوط به شبیه ساز تمام متحرک بالگرد ترابری سنگین سی-اچ-47 شینوک است, این بالگرد با قابلیت حمل تعداد زیادی سرباز مسلح ویا چندین تن بار از ابزارهای مهم پشتیبانی هوایی در هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران است که شبیه ساز آن توسط متخصصان داخلی توسعه یافته و برای آموزش های کامل تر و بهتر به خلبانان شجاع آن مورد بهره برداری قرار گرفته است, شبیه ساز بالگرد شینوک فناوری پیچیده طراحی, ساخت, آزمایش و ارزیابی, تولید و بکارگیری گسترده شبیه سازها به عنوان ابزار بسیار مهم در حفظ و افزایش مهارت نیروهای نظامی, امروز در کشورمان بومی شده و ضمن بهسازی شبیه سازهای قبلی و فعلی برای انواع تجهیزات جدید به خصوص هواپیماها شبیه سازهای مختلف ثابت و متحرک توسط مراکز تحقیقاتی و صنایع داخلی ساخته شده و در حال استفاده است, این قابلیت ها در کنار ابتکارات استفاده شده توسط نیروهای مسلح کشورمان در این عرصه باعث شده تا هم اکنون ایران به عنوان قطب مهم ساخت شبیه ساز در دنیا محسوب شود,,
ارسال توسط Saied Moosavi Nasab

راننده چيني پس از افتادن فرزندش از داخل اتومبيل به سطح جاده به سرعت از خودرو در حال حركتش بيرون پريد و او را نجات داد.
  به گزارش مشرق به گفته پليس چين، اين دختر چهارساله از شيشه عقب به سطح تقاطع پررفت و آمدي افتاد اما با كمك به موقع پدرش نجات يافت، اين دختر بر اثر اين حادثه تنها دچار كوفتگي شده و خسارت جدي به او وارد نشد.


 
پليس كه از علت بيرون افتادن اين دختر صحبتي نكرده است، اعلام كرد: هنگام وقوع حادثه چند خودروي عبوري سرعت زيادي نداشته‌اند و پيش از آسيب‌رساندن به اين كودك ترمز كرده‌اند.
 
اين تصاوير توسط دوربين نصب شده در اين تقاطع گرفته شده است.




تاریخ: یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:نجات معجزه‌آساي دختر چهار ساله +عکس ,
ارسال توسط Saied Moosavi Nasab

 بالا رفتن از یک کوه سنگی در آلاسکا

 



تاریخ: یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:دیدنی های امروز ,
ارسال توسط Saied Moosavi Nasab


 

حمله به خودرو پلیس در منطقه پیشاور پاکستان 


 راهپیمایی پلیس های انگلیسی در اعتراض به کاهش دستمزدها- لندن




آتش سوزی در حلبی آباد اطراف مانیل – فیلیپین



 

آزمایش نمونه نسل جدید مریخ نوردهای ناسا




مرد عنکبوتی فرانسه در حال بالا رفتن از یک برج در پاریس


حمله تماشاگران شیلیایی به بازیکنان تیم بوکاجونیورز آرژانتین در رقابت های فوتبال باشگاهی امریکای لاتین




کشف بقایای جنگنده " P-40 " در صحرای مصر پس از 70 سال


تمرین شیرجه روها در فلوریدا




حادثه برای قطار توریستی در آفریقای جنوبی






بدون شرح!
 
 



تاریخ: یک شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:تصاویر روز/ دست های مرد عنکبوتی ,
ارسال توسط Saied Moosavi Nasab

 امحای 400 کیلوگرم کوکایین از سوی پلیس هندوراس

 




تاریخ: یک شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:دیدنی های امروز ,
ارسال توسط Saied Moosavi Nasab

 




تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:خیابان خودشوی در کره جنوبی+ (عکس) ,
ارسال توسط Saied Moosavi Nasab

 باستان‌شناسان در تازه‌ترین حفاری‌های خود در کلان‌شهر زولتان که از قوم مایا به‌جامانده نقاشی‌های دیواری را کشف کرده‌اند که بر خلاف یافته‌های پیشین آنها از پایان جهان در سال 2012 خبر نمی‌دهند. آینده‌ای که آنها پیش‌بینی می‌کنند تا قرن‌ها بعد ادامه دارد.

به گزارش نشنال جئوگرافیک، در این نقاشی‌ها علاوه بر تصاویر ترسیم شده از پادشاه و ملازمانش، اعداد و محاسبات متعددی به چشم می‌خورند که کاتبان باستانی از آنها برای درک زمان استفاده می‌کردند. این حکاکی‌ها علیرغم تفسیرهای غلط از آخرالزمان 2012 نشان می‌دهند تاریخ جهان تا قرن‌ها بعد ادامه خواهد داشت.

یکی از باارزش‌ترین جنبه‌های این حفاری راه‌یافتن باستان‌شناسان به درون جامعه قوم مایا است که تاکنون ناشناخته مانده بوده و می‌تواند زندگی اجتماعی آنها را به تصویر بکشد. ویلیام ساتورنو که رهبری این حفاری‌ها را به عهده دارد، می‌گوید: «نمونه‌ای شبیه به نقاشی‌هایی که در این منطقه کشف کرده‌ایم تاکنون دیده نشده است». او و همکارانش در سایت زولتان که به چشم افراد عادی منطقه‌ای 16 کیلومتری است و سطح بخشی از جنگل‌های شمال گواتمالا را تشکیل می‌دهد، موفق به این کشف باارزش شده‌اند.

ساتورنو در حال پاک کردن گل و لای از روی طرح ها

اولین‌بار فرانکو راسی دانشجوی دکترای باستان شناسی دانشگاه بوستون در سال 2010/1389 موفق شد تونلی را در این سایت کشف کند که روی دیوارهای آن اثر کمرنگی از نقاشی‌هایی با خطوط قرمز دیده می‌شد. اندکی بعد او و همکارانش با کنار زدن گل‌ولایی که حکاکی‌ها را پوشانده بود، متوجه شدند با علامت‌هایی حجاری شده و نقوش متعدد روبرو هستند. حفاری‌ها در سال 2011/1390 نشان دادند که این تونل می‌تواند یک اتاق کار باستانی باشد که مایاها برای حفظ تاریخ زولتان از آن استفاده کرده‌اند.

سر در ورودی دالان

راسی می‌گوید: «آن چیزی که باعث می‌شود این اتاق بسیار جالب‌توجه باشد، وجود فضای کار و نیمکت‌های داخل آن است که احتمالا افراد روی آنها می نشسته‌اند و نقاشی‌هایی را در کتاب‌هایی ترسیم می‌کرده‌اند که قرن هاست دیگر اثری از آنها نیست. این کتاب‌ها احتمالا پر از محاسبات پیچیده بوده‌اند که برای پیشگویی آینده شهر استفاده می‌شده و نویسندگان آنها برای توصیف تاریخ به جدول‌هایی مراجعه می‌کرده‌اند که روی دیوارها دیده می‌شوند و اعداد بسیاری روی آنها نوشته شده است. این اتاق‌ها باید در سایت‌های دیگر نیز وجود داشته باشند اما این اولین‌بار است که ما با یک نمونه از آنها برخورد می‌کنیم».

 

تاریک و روشن قوم مایا

سر در ورودی دالان حکاک‌ها و نویسنده‌ها را سال‌ها پیش فرسایش و رطوبت جنگل از بین برده است. پیش از این این دالان بخشی از ساختمان کوچکی بوده که زمانی به میدان اصلی شهر که توسط هرم‌ها پوشیده شده راه داشته، در این میدان عمومی بزرگان جشن برگزار می‌کرده‌اند و فروشندگان دوره‌گرد احتمالا به کار فروش ظرف‌های گلی خود مشغول بوده‌اند.

این شهر که در سال  1915/1294 کشف‌شده، تنها 8 کیلومتر با سن‌بارتلو، دیگر کلان‌شهر مایاها فاصله دارد که در سال 2000 با کشف دیوارنماهایی در آن توسط ساتورنو معروف شده است.

گستره تمدن مایا پس از این دو شهر عظیم به سرزمین‌های دیگری می‌رسد که اکنون کشورهای گواتمالا، بلیز و منطقه یوکاتان در مکزیک را تشکیل می‌دهند. به نظر می‌رسد در حدود 900 سال پس از میلاد این مرکز حیات مایاها که شامل زولاتان نیز می‌شده در اثر خشکسالی و احتمالا درگیری‌های سیاسی ویران شده است. شاید نومیدی این انسان‌ها در سال‌های پایانی تمدن مایا نیز در شکل‌گیری نقاشی‌های تازه کشف شده در دالان حکاک‌ها مؤثر بوده است.  

البته با وجود سال‌های ناآرامی و غارت فضای داخلی این دالان و اتاق‌ها کاملا دست‌نخورده باقی‌مانده است. در میان تصاویر نقاشی شده روی سه دیوار آن نقاشی نارنجی‌رنگی از مردی به چشم می‌خورد که بخش سپرمانند سفیدی روی سر و قفسه‌سینه‌اش را پوشانده، علاوه بر این پادشاهی که سرش با کلاهی از پرهای آبی تزئین شده روی یکی از دیوارها حکاکی شده،به وسیله پرده‌ای که توسط استخوان‌های انسان از دیوار آویزان شده پنهان شده و با کنار زدن آن آشکار می شود.

پادشاهی با کلاهی از پرهای آبی رنگ

اما هنوز هم کشف دیگری وجود دارد که جالب‌توجه‌تر از نمونه‌های پیشین است. همکاری دیوید استوارت کتیبه‌‌شناس و باستان‌شناس با هتر هرست که هنرمند است، به کشف نشانه‌هایی از خط هیروگلیف که به سختی قابل‌دیدن است، در دیوارهای شرقی و شمالی این دالان منجر شده است.

یک جدول قمری و یک حلقه اعداد نیز کشف شده که برای محاسبه تاریخ بر اساس حرکت اجرام آسمانی استفاده می‌شد. محاسبات تاریخی انجام شده در این دالان تا حدود 7000 سال آینده ادامه دارند و بر خلاف نشانه‌های پیشین که برخی (به اشتباه) آن را پایان جهان در سال 2012 تعبیر کرده‌اند، نشان می‌دهند که تاریخ از دید این قوم ادامه داشته است.

این حکاکی ها ادامه تاریخ را تا 7000 سال آینده نشان می دهد

محققان می‌گویند شاید بخشی از تلاش انسان‌ها در این دالان به پیش‌بینی وقایع در زمان قطحی و خشکسالی که گریبانگیر آنها بوده نیز برگردد. به نظر می‌رسد ساکنان زوتان کمتر از دیگر گروه‌ها به پیش‌بینی پایان جهان علاقمند بوده‌اند.

راسی می‌گوید: «علیرغم این کشف تازه هرگز نخواهیم توانست تمامی اسرار این دلان را کشف کنیم. این منطقه در دهه 1970/1350غارت شده و بسیاری از آثار تاریخی آن دیگر وجود ندارد. حکاکی بسیاری هم دیگر چندان واضح نیستند». ساتورنو که رهبری حفاری‌ها را در این منطقه به عهده دارد، خوش‌بین‌تر است و می‌گوید: «ما پس از سه سال کاوش در این سایت موفق به کشف چیزهایی شدیم که بی‌سابقه بودند و هنوز سال‌های بسیار دیگری را نیز پیش رو داریم». 




ارسال توسط Saied Moosavi Nasab

 روز 26 آوریل سال 1986 یکی از بدترین فجایع تاریخ بشری رخ داد که در طی آن نیروگاه اتمی ، چرنوبیل در کشور اوکراین امروزی که در آن زمان جزء اتحاد جماهیر شوروی سابق بود منفجر شده و باعث شده تا تشعشعات اتمی تا فاصله زیادی از این نیروگاه پخش شود. دولت شوروی سابق در چند سال باقی مانده از حیات خود سعی کرد تا به هر نحو ممکن بر روی این حادثه سرپوش بگذارد و تقریبا هیچ گونه اطلاع رسانی و یا شفاف سازی را در مورد آن انجام ندهد.

 




تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:عکسهایی که عکاسان خود را کشتند ,
ارسال توسط Saied Moosavi Nasab

 پدیده برخورد کشتی با نهنگ ها یکی از موارد غم انگیز در طبیعت است که سالانه باعث قربانی شدن تعداد زیادی از نهنگها می شود. در یکی از جدیدترین این حادثه ها که در نزدیکی سواحل "سریلانکا" رخ داده است یک نهنگ از نژاد "آبی" از ناحیه دم با بخش جلوی یک کشتی برخورد کرده است و باعث شده است تا این بخش از بدن این نهنگ به شدت مجروح شود.

تصاویر مربوط به این نهنگ توسط غواصی به نام "تونی وو" تهیه شده است. او می گوید: به احتمال زیاد این نهنگ شب قبل از عکس برداری برای هواگیری به سطح آب آمده بوده است و در آن زمان با کشتی برخورد کرده است. دیدن این نهنگ بزرگ و زیبا در این شرایط بسیار ناراحت کننده است.

مسئله این است که نهنگ ها با وجودی این که یکی از بزرگترین ساکنان دریا هستند اما با وجود این در مقایسه با کشتی های بزرگ باربری توانی ندارند و در صورت برخورد آسیب شدیدی می بینند. متاسفانه به دلیل این که ضربه حاصل از این برخورد در کشتی احساس نمی شود آمار دقیقی از تعداد این برخوردها و نهنگهایی که به این دلیل قربانی می شوند وجود ندارد.

آبهای منطقه اقیانوس هند از جمله مناطقی است که تعداد زیادی از نهنگها در آن زندگی کرده و یا از آن به عنوان مسیر مهاجرت بهره می برند و در عین حال این اقیانوس یکی از شلوغ ترین مسیرهای دریایی در جهان است که در طول شبانه روز تعداد زیادی کشتی با وزن و سرعت زیاد در آن در حال رفت و آمد هستند. وال مورد نظر بر اثر این ضربه جان خود را از دست داد./ ق پ
 




تاریخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:عاقبت برخورد نهنگ با کشتی +عکس ,
ارسال توسط Saied Moosavi Nasab
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 58
بازدید دیروز : 16
بازدید هفته : 74
بازدید ماه : 2778
بازدید کل : 152559
تعداد مطالب : 314
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



Alternative content